Friday, May 2, 2008

Selamat sejahtera Malaysia !

Assalamualaikum,
Apa khabar Malaysia? ( syok sendiri ). Lama juga saya tidak mejenguk laman blog ni. Tetiba je komputer rosak. Habis semua dokumen saya, moral daripada cerita ini, selalulah back-up file anda, jika tidak meranalah jawabnya.

Ok, apa isu kita hari ini ? Macamana kalau kita bercakap mengenai banyak perkara? Tentu lebih menarik. Persidangan parlimen telah bermula. Bagi saya sitcom lawak kembali ke kaca tv. Tapi sitcom kali ini lebih lawak, dan ada ketikanya lebih menakutkan....jadi cerita seramlah pulak. Saya teringat kekecohan dalam sidang parlimen dibeberapa negara asia. Sampai berketuk-ketuk kasut lagi. Dalam hati saya berdoa semuga Malaysia tak jadi macam tu. Semasa menonton berita prima jam 8 pada malam tu, sempat jugalah saya ketawa terbahak-bahak Dan kemudiannya saya mula takut, akan jadi seperti Taiwan kah parlimen kita ?

Kita juga diberitakan 3 wakil rakyat dari pembangkang ditahan polis kerana megalihkan pemancar telekomunikasi. Pada mulanya saya ingat mereka gila, tapi bila tenguk berita sepenuhnya barulah saya sedar bahawa mereka bertindak kerana rakyat dah banyak kali buat aduan tapi tak diendahkan. Nampaknya zaman "Robin Hood" mula melanda Malaysia. Sesetengah pihak bertindak luar biasa atas nama kehendak rakyat...tapi..." adakah matlamat boleh menghalalkan cara?" Entah.... fikir-fikirlah sendiri.

Dalam penulisan saya yang lepas saya ada bercerita tentang kenaikan harga beras. Minggu ini berita dipenuhi oleh isu ini. Saya mula jadi takut..., takut habis beras didapur..nak makan apa? Minggu lepas semasa suami saya membeli beras dalam kampit sepuluh kilo..saya mengamuk sakan. nak kenduri ke? Saya tanya dia. Tapi hari ini, saya rasa bersyukur pulak..sekurang-kurangnya sebulan lagi saya tak risau pasal beras. Kenaikan dan kekurangan belakan makanan memang menjadi cerita yang menakutkan. Namun saya berharap agar kita semua tidak panik. Pandailah kerajaan kita menanganinya. Dia orang tu semua bijak-bijak belaka..tahu apa nak buat sebab itu kita pilih dia orang.

Rasanya belum terlambat bagi saya ucapkan tahniah kepada anak-anak kita yang telah mendapat tempat di Institusi Pengajian Tinggi. Bukankah berbaloi usaha anak-anak bersengkang mata untuk study ? Untuk anak saudara saya NorZulaikha selamat memasuki universiti. Beliau ditawarkan course " Analisis Pelaburan", ketika kakak saya menghubungi menyatakan resahnya pada course ini saya yakinkan dia bahawa yang penting anak kita dapat tempat dan lepas tu belajar bersungguh-sungguh..ingat " Perjuangan Masih Belum Selesai"...saya meminjam tajuk sajak yang dicipta oleh bekas Perdana Menteri kita yang sangat-sangat saya kagumi..Tun Dr. Mahadhir Mohd. Mana yang tidak tersenarai, jangan anggap dunia sudah berakhir. Ada banyak lagi peluang yang kita tidak pernah terfikirkan.

Mengimbau pengalaman saya ketika anak sulung saya tidak berjaya menempatkan dirinya di universiti pada tahun 2005 dulu..saya rasa dunia ini telah berakhir. Apa akan jadi pada putera sulung saya ini? Cita-citanya terlalu tinggi dan patutkah dia berakhir setakat memegang sijil SPM? Oh Tuhan..berat betul ujian ketika itu....ditambah pula saya baru sahaja hilang pekerjaan. Namun syukurlah..dia diterima belajar di Politeknik dalam jurusan kejuruteraan. Dan pada Semester kedua..dia berjaya memperolehi 4 flat...oh..indah sungguh rahmat tuhan ! Dan pada tahun 2007 pula, puteri kedua saya berjaya menempatkan dirinya di universiti..jadi saya dah merasai pengalaman ibu yang sedih dan ibu yang gembira.

Bagi anak-anak yang dah dapat tempat. berjuanglah. jangan sekadar lulus saja. Jadi insan yang gemilang kerana bagi orang islam seperti kita..kita akan berjuang agar hari ini lebih baik dari semalam. Dan bagi anak-anak yang tidak mendapat tempat pula, cari peluang lain. Ingat..jika hari ini kita terjatuh...kita akan melompat lebih tinggi. Itu kata-kata dalam lagu Sheila On 7, saya tak kenal sangat penyanyi ni tapi kalau liriknya boleh dipinjam untuk memotivasikan diri saya akan ingat sampai bila-bila.

Bagi ibu-ibu yang menyimpan berbagai rasa tentang keputusan UPU ni ingatlah. Andai anak kita berjaya, katakan kepada mereka, mereka telah membanggakan kita. Dan bagi parents yang anak tak dapat tempat, jangan patah semangat. Cari peluang lain untuk anak-anak kita...jika kita bersedih apa lagi dengan anak-anak..Jadi insan yang kuat untuk mereka menyandarkan harapan..ingat..jika kita kecewa, anak-anak tersebut lebih kecewa. Saya pernah merasainya, namun alhamdulillah, rahmat Tuhan terlalu banyak....dan jika kita jadikan daun sebagai kertas dan air sebagai dakwat..nescaya tak cukup untuk menulis segala rahmatNya.

Oklah..dah hampir pukul sepuluh..saya nak pergi menjemput puteri bongsu dari kelas tuisyen. Macam saya kata dulu..saya suka membebel tapi dengan famili....saya tak pandai nak membebel...oklah kita jumpa lagi dilain ketika...selamat Malam dan Ciao!!!

No comments: