Tuesday, May 20, 2008

Berakhirnya Perjuangan Seorang Wira

Assalamualaikum,

Rasanya dah lama benar saya tidak menulis. Semakin hari saya menjadi semakin sebuk, rasa macam masa terlalu cepat berlalu. Walaupun sebuk, saya akan menulis sekiranya ada isu besar berlaku. Saya terkaku ketika mendengar berita bahawa Tun Mahadhir keluar dari UMNO. Bukankah kerana UMNO Tun sanggup bergadai myawa ? Saya masih ingat sajak "Perjuangan Masih Belum Selesai " yang Tun deklimasikan dengan titisan air mata.

Berbagai reaksi diberikan oleh semua golongan tentang pengunduran Tun. Kata Musa Hitam bagaikan "Duri Dalam Daging" yang telah keluar, kata Shahibul Samah Mufti Perak, mungkin menyebabkan berlakunya perpecahan orang melayu. Kata Johari Baharom dia tak tahu mengapa Tun marah sangat kepada Pak Lah. Kesihan dia kan ? Entah dia tak mampu membaca apa yang tersirat ataupun tersurat ataupun..."Kura-kura dalam perahu ?'. Dan yang paling sinis adalah ekspresi muka pembaca berita tentang pengunduran itu yang menyifatkan keputusan Dato Mukhriz sebagai tamparan kepada ayahnya. Hai macam-macam....

Bagi saya pengunduran Tun adalah keputusan seorang pejuang yang telah putus asa. Saya berharap lepas ni Tun jangan fikir lagi tentang politik. Bersaralah dengan aman. Cukuplah apa yang telah Tun tinggalkan untuk kami. Kemakmuran dan kemajuan ini telah kami kecapi, tanpa Tun kami tidak mungkin dihormati oleh warga dunia. Saya sebagai rakyat yang tak punya nama benar-benar menghargai jasa tersebut, saya rasa bukan saya seorang malah ramai lagi orang-orang kecil seperti kami memahaminya.

Tun Mahadhir adalah seorang pejuang, wira dan pemimpin yang dilahirkan. Tun berkarisma sebagai pemimpin dan bumi bertuah ini bersyukur dianugerahkan seorang pemimpin seperti Tun. Tun tak takut sesiapa, dia ada harga diri yang tidak dapat dibeli. Tun menyayangi bangsanya dan cuba sedaya upaya meletakkan bangsanya kepersada dunia. Namun kita harus ingat, Tun juga seorang manusia biasa. Manusia yang mempunyai hati dan perasaan. Sebenarnya, sejak Tun bersara beberapa tahun dahulu, saya merasakan ulasan-ulasan media yang suka membeza-bezakan kepimpinan dulu dan sekarang menjadi racun yang membunuh secara diam-diam. Media elektronik yang paling ketara. Saya pernah berkata kepada anak-anak ( sebab tak tahu nak cakap pada siapa ), perbuatan mereka pasti mengundang padah...untuk apa membandingkan kepimpinan Tun dan Pak Lah ? Bukankah mereka dari satu parti yang sama ? dan Tun mengundurkan diri kerana percaya Pak Lah mampu meneruskan perjuangan melayu.

Syukurlah saya bukan ahli parti politik. Kancah politik yang kotor dan menjijikkan. Yang pada suatu masa dahulu kita berada dibelakang Tun sambil mengangkat-ngangkat tangan dan pada hari ini kita mencaci-cerca beliau. Bukankah kita bagaikan badut ? ( Walaupun bukan macam monyet seperti kata Menteri Besar Pahang ) Mungkin si empunya diri tak perasan, tapi bagi orang biasa seperti saya, rasa hormat hilang entah kemana, rasa meluat pulak timbul. Bukan apa , nampak betul hipokritnya mereka ni. Betul juga....nanti hilang pulak jawatan..betul tak?.

Hari ini media seolah-olah mengangkat Asian Wall Street Journal sebagai wira yang mencaci-cerca Tun. Keluar berita utama lagi ulasan tersebut! Nampak tak muka pembaca berita masa membacakan petikan berita tersebut??? Hah....
Orang kita sanggup memartabatkan sesiapa sahaja yang sependapat dengan mereka sebagai wira..itulah orang kita. Sebab kita masih tidak ada jati diri, masih tak ada harga diri dan masih mudah menggadaikan maruah.

Kepada Tun, saya berdoa semuga beliau dapat melupakan dunia politik buat selama-lamanya. Anggaplah perjuangan Tun telahpun selesai. Dan apa yang telah Tun tinggalkan menjadi warisan yang tidak ternilai harganya. Biarlah kepimpinan sekarang memacu negara kearah yang mereka fikirkan betul. Berikan mereka peluang kerana dua penggal memang belum cukup untuk membuktikan sesuatau, biarlah masa menentukan segalanya. Saya berharap Tun dapat menerima hakikat bahawa era kepimpinan Tun telahpun berakhir dan yang paling unik Tun sendiri yang mengkahirinya.

Walaupun sedih dengan nasib yang menimpa Tun, hidup perlu diteruskan. Semuga anak-anak saya nanti tidak melupakan saya dimasa saya sudah tua. Saya berdoa, kasih sayang mereka kekal hingga akhir hayat dan mereka tetap menghormati saya walaupun saya sudah nyanyuk. Semuga bumi Malaysia ini tetap damai, muga cuaca panas ini diselangi hujan..dan banyak lagi muga saya. Sehingga muga - muga itu terjadi saya mengundur diri dulu..selamat malam Malaysia...Ciao !