Tuesday, April 15, 2008

Salam Rindu Buat Semua

Assalamualaikum dan hai... Anda apa khabar ? Saya telah "kehilangan" blog buat beberapa ketika. Kesibukan yang menghantu menjadikan menulis hampir mustahil. Kebetulan anak sulung saya bercuti, semester break selama seminggu. Dia sangat ambitious dan suka bekerja. Seminggu dia duduk dikandang dan kelahiran anak-anak kambing menceriakannya.

Sebenarnya, hati saya sedikit pilu bila melihat pergolakan politik khususnya UMNO. Retak dalaman akhirnya menjadi rekahan yang semakin membesar. Harus kita ingat, retak amat merbahaya kerana tiada cara yang mampu memperbaikinya. Gesaan agar pucuk pimpinan "step down" semakin kuat. Dalam soal ini saya tak tahu nak cakap apa. Bukan tak nak nyatakan pendirian tapi saya rasa saya tak layak berbuat begitu. Apa yang saya rasa adalah ketidakpuasan hati ramai orang adalah dengan kehadiran Khairy. Itu je. Saya pun ada masanya rasa menyampah juga. Bukan apa, ramai sangat yang "mengampu" dan membiarkan pucuk pimpinan rasa "syok sendiri". Apa yang masih saya tak faham ialah takkanlah tak ada maklumat tepat tentang sokongan goyah terhadap BN dibeberapa negeri. Parti pembangkang bukannya gerakan "bawah tanah". Bagi MP dan ADUN BN pula, bawa-bawalah bertenang ketika berbahas. Janganlah mengkritik sesuka hati. Memang benar kita nak ujudkan masyarakat telus tapi "menghentam" sesama sendiri buruk padahnya. Ada sesetangah orang tidak menganggap itu sebagai"hebat" malah keyakinan kepada BN semakin luntur. Percayalah...ini cetusan hati rakyat biasa.

Krisis kenaikan harga barang makanan dibeberapa negara luar menakutkan saya. Rakyat mampu mengamuk bila harga makanan jadi tidak munasabah. Mengapa boleh jadi begitu ? Saya harap negara kita yang mempunyai tanah yang subur ini dijauhi Allah SWT dari mengalami keadaan sedemikian. Semalam ketika saya ke kedai runcit membeli beras, perniaga itu memberitahu harga beras dah naik..katanya dalam masa sebulaan harganya naik dua kali. Betul ke? Saya tak perasan pun. Sayapun jarang beli beras, 5 kg mungkin boleh tahan hampir dua minggu. Tapi bila berada dibawah cahaya matahari, panas terik betul...petani lagi merasakannya. Tentu susah nak hasilkan beraskan ?

Macam saya kata dulu, saya ni penternak kecil. Kambing saya tak capai 100 ekorpun. Tapi saya berjaya keluarkan baja organik dari tinja kambing. Pasaran saya sekitar daerah kelahiran saya. Masa saya minta nasihat FAMA daerah kemana nak dipasarkan baja tu, pegawai tu beri saya jalan yang mudah. Katanya pasarkan di "Pasar Tani". Kerana saya seorang yang kreatif, saya kata padanya..lebih baik jual bunga sekali. Akhirnya dari idea pegawai FAMA tu, lahirlah tapak semaian bunga saya. Rupanya seronok jadi usahawan ni, tiap detik saya memikirkan bagaimana nak memajukan bisnes ni. Sokongan dari Agro Bank ( dulu dikenali sebagai Bank Pertanian Malaysia ) tak kurang hebatnya. Pengurus cawangannya sangat baik hati dan sentiasa ingin membantu. Perlukah dinyatakan nama mereka.? Orang yang berfikiran jauh dan sentiasa positf patut di war-warkan. Semuga pegawai yang lain mencontohi mereka. Dua nama besar yang sentiasa ingin membantu adalah pegawai FAMA daerah Encik Ahmad bin Nayan dan pengurus cawangan BPM En. Mohd Shukree bin Mohd Zin. Muga Allah SWT memberkati kedua-dua mereka...amin.

Oklah, banyak kerja yang harus saya buat. Saya suka bekerja walaupun dah malam. Semuga anda semua memperolehi apa sahaja yang anda inginkan, saya doakan. Muga jumpa lagi, sehingga itu terjadi..."CIAO!! ".

No comments: