Saturday, June 21, 2008

Apa nak jadi?

Assalamualaikum,

Dah sebulan saya tidak menulis. Dalam sebulan ini berbagai perkara telah berlaku. Hilang kedaulatan ke atas Pulau Batu Putih, harga minyak dunia yang melambung naik dan berbagai-bagai peristiwa yang menghimpit kita. Namun hidup terpaksa kita teruskan. Ketika keputusan hak pulau Batu Putih diputuskan oleh ICJ, saya berada dikandang. Sebelum itu saya memang menonton siaran langsungnya. Puteri bongsu saya menelefon dan menyampaikan keputusan sedih itu. Saya tak terkata apa...sayang sekali kita kehilangan hak sendiri. Nak salahkan siapa? Nak salahkan sejarah ? Muga sejarah tak kan berulang.

Secara jujurnya, melihat barisan penghujah dari republik kecil itu, saya dah dapat agak keputusan memihak kepada siapa. Ah..kita kan manusia!!!!!!!!!. Jadi bye-byelah Pulau Batu Putih...lepas ni dalam peta dunia dah tak ada lagi pulau Batu Putih..agaknyalah...lepas ni kita akan kehilangan apa pulak ?? Tapi yang kelakarnya kan..adalah seorang "bijak pandai" tu buat ulasan..." kita dalam situasi menang-menang" loghat mat sallehnya lebih hebat dari mat salleh sendiri. Dia ingat kita bodo apa? Dah hilang kedaulatan pun masih boleh cakap "win-win situation". Giler apa????? Macam bijak sangat.
Oklah, perkara dah lepas, jangan dikenang lagi. Kalau rasa rindu, bacalah sejarah. Tapi saya rasa orang kita tak kesahpun.

Kenaikan harga minyak yang melambung membuat saya terperanjat. Tak pernah dalam hayat, pada malam itu saya ikut orang beratur isi tangki kereta. tapi tak dapat isi penuh, cuma RM20.00 je. Selepas kilang tempat saya kerja tutup, saya mula bimbang dengan harga minyak. Tanpa ekonomi yang kukuh, kenaikan harganya bagaikan bebanan dibahu saya bertambah. Aduhai, bagaimana perjalanan hidup selepas ini ? Keesukannya saya tenguk, keadaan seperti biasa. Kenderaan masih penuh dijalanraya. Manusia meneruskan kehidupan mereka tanpa banyak perubahan. Fahamlah saya bahawa...walaupun berat, hidup terpaksa diteruskan.

Bermacam-macam nasihat diberikan oleh peneraju negara. Berjimatlah, ubah gaya hiduplah dan macam-macam lagi. Itu belum lagi campur, "situasi menang-menang" yang mereka sebut. Nampaknya "situasi menang-menang " dah jadi moto baru. Siapa yang menang ? Kalau depa ingat depa dah menang..memang depa syok sendirilah!.

Saya bukanlah tak nak ikut nasihat mereka. Berjimat, ubah gaya hidup, kongsi kereta, guna kenderaan awam dan macam-macam nasihat bodoh. Saya tak nampak kongsi kereta satu jalan penyelesaian, guna kenderaan awam?. Turun-turun lah tenguk mutu perkhidmatan kenderaan awam di Malaysia..dengan mentaliti mereka yang masih mundur, kenderaan awam di Malaysia bagaikan baru sepuluh tahun merdeka.

Saya teruskan hidup tanpa banyak membising. Anak saya tetap dihantar dan dijemput ke dan pulang dari sekolah. Saya pun taklah berjalan kaki ke kandang. Apa yang saya buat, usaha lebih gigih untuk tambah pendapatan. Orang bisnes macam saya perlu kurangkan kos dan naikkan produktiviti. Nak buat macamana lagi?.

Tapi orang Malaysia baik-baik. Ketika menumpangkan seorang abang, dia menyatakan bahawa tiada siapapun mampu berbuat apa-apa dengan situasi harga minyak yang melambung di pasaran. Dia tak terasa pun, katanya. ( Mana nak terasa kalau selalu tumpang orang?) Tapi bagi saya, sebab itu barisan pemimpin perlu orang yang bijak. Sebab itu kita pilih mereka, supaya dapat melindungi kita dari tempias kekalutan dunia. Kalau harga minyak dunia naik, kita naikkan harga minyak kita...tak payahlah susah-susah pilih pemimpin...Pak Mat tukang kebun sekolahpun boleh buat macam tu....

Yang seronoknya, media elektronik punyalah mengampu.....Balik-balik nak bandingkan zaman Tun dulu..benci betul depa dengan Tun kan ? Ha.. yang ini saya tak tahu kenapa. Tapi saya ingat lagi pensyarah Tamandun Islam saya pernah kata...tv tu.. tv....tigasuku. Masa tu, saya tak lah faham sangat..tapi waktu ni, bila dengan berita...saya mengakui kata-kata pensyarah saya tu memang betul...tv tu memang tv tigasuku !!!!!!!!

Saya pun dapat banyak e-mail tentang kenaikan bahan bakar ni. Ada satu tu, ajaknya mengira bayaran yang kerajaan berikan dengan kos harian. Saya mathematic ni bukanlah tak reti sangat tapi bab kira mengira yang mengarut macam tu malaslah. dari kira mengira benda yang tak berfaedah macam tu baiklah saya kira berapa banyak yang saya perlukan bagi menampung perjalanan saya dari rumah ke kandang yang letaknya hampir 20km. Tak kan nak kongsi kereta dengan Encik Dolah yang bekerja di pejabat kerajaan yang letaknya dalam "town".
Berapa ratus sebulan yang perlu saya gunakan....kalau nak banding dengan segala-gala yang "dihapuskan" dalam pembentangan Belanjawan...nampaknya tak berbaloi!! Sebenarnya saya dah agak dah...kalau yuran tu dihapuskan, cukai ini dikurangkan...akibat kepada ekonomi negara memang teruk walaupun tepukan meja para wakil rakyat sangat kuat masa pembentangan bajet !!!! Bukanlah suka sangat nak bayar yuran sekolah anak, tapi biarlah kita bayar yuran yang setahun sekali tu dari bayar harga minyak yang naik 78 sen setiap kali...betul tak ?

Dah lah..malam dah larut. Saya jumpa anda lagi dilain kali, muga kesempitan dunia tidak menghimpit kita...muga pemimpin yang kita pilih tahu untuk melindungi kita dari kekalutan ini...dan banyak semuga lagi...sehingga itu terjadi..semuga kita bertemu lagi.

1 comment:

Mohd Edeazry Hamzah said...

salam..wat mak cik umie..ape kabar??tak sangka makcik pun seorang blogger..wah tak caya saya seorang ibu sibuk di ladang masih lagi sempat untuk mengikuti perkembangan dalam dunia cyber..all the best mak cik..